Wednesday, December 14, 2011

(5)

Azizan termenung memandang gitar kapuknya. Dalam fikirannya, bermacam macam perkara muncul. Agaknya kalau dibuat peta minda, dah serabut agaknya rupa peta minda itu.

“kau dah kenapa?” Asyraaf bertanya pabila melihat teman sebiliknya sedemikian.
“nothing much,” balas Azizan perlahan. Gitar disandar pada dinding bilik.
“kau biar betul?” Asyraaf seperti tidak percaya dengan balasan Azizan. Setahunya Azizan jenis yang suka meluahkan perasaan. Entah sejak bila temannya jadi begini.
“weekend ni apa projek?” Azizan bertanya sebelum beralih ke meja belajar. Nak belajar ke dengan fikiran serabut macam ni?
“Broga. Photoshoot. Nak join?” Asyraaf bertanya. Azizan melihat Asyraaf sudah pun mengeluarkan gadjet gadjetnya. Apa lagi kalau bukan kamera besarnya itu.
“okay jugak tu. Serabut aku,” ujar Azizan sebelum menyelak entah buku apa tajuk di depan mata.
“kau kenapa nak serabut ni? Meh cerita dengan aku,” ujar Asyraaf sebelum meletakkan kameranya dan beralih ke hadapan meja belajar Azizan.
“hari tu, aku testing nak commit suicide lepas tu….”
“kau apa?!”
“er…commit…suicide….”
“kau gila ke? Bau syurga pun tak kalau buat macam tu,” bebel Asyraaf tidak semena mena.
“aku tahu tapi…time tu aku gila serabut. Adik aku…”
“kenapa dengan adik kau?”
“dia buat hal lagi.”
“Si Zakuan tu ke?” Azizan hanya menganggukkan kepalanya.
“hurm..kalau betul pun dia buat hal, takkan kau nak bunuh diri kot. Setiap masalahkan ada penyelesaiannya sayang ku Azizan,” ujar Asyraaf lemah lembut.
“ya. Aku tahu tu tapi time tu aku memang black out sangat sangat,” ujar Azizan. Air mata mula menakung ditubir mata.
“kalau kau nak nangis, kau nangislah. Aku takkan cerita pada siapa siapa, termasuklah housemate kita,” ujar Asyraaf sebelum menepuk lembut bahu Azizan. Azizan hanya mendiamkan diri. Air mata mulai turun.
“terima kasih Chap. Aku terhutang budi dengan kau,” balas Azizan.
“tak de hal la.so, weekend ni confirm okay ikut?” ujar Asyraaf yang sudah kembali membelek kameranya.
“insyAllah,” balas Azizan. Air mata dikesat.
“Achap..”
“ya…,” Asyraaf yang sedang leka melihat gambar gambar yang diambil minggu lalu menoleh.
“kalau aku nak ikut kau balik Penang boleh?”
“insyAllah boleh je. Nanti aku bagitahu abang Rashid,” balas Asyraaf.
“kau pergilah rehat. Macam penat sangat je hari ni,” ujar Asyraaf lagi. Bila dia menoleh, Azizan sudah pun baring di atas katil.

No comments:

Post a Comment